SANCTUARIES 2009 150 x 150
THE INFORMER 2009 100 x 100
A whiter shade of pale
Disse nye arbeidene begynte jeg på 1 nov.2008. De har sitt utgangspunkt i hvit farge og hvitt lys.
Hvit-Farger som belysningsmedium innenfor kunsthistorien, hvitt lys som fysisk og metafysisk fenomen. Maleriene utvikler seg i to retninger, en hvor figurene og narrativerne blir synlige og usynlige, og en annen som er mer ornamental og mystisk.
Blikket glir gjennom serien på søken etter en logisk sammenfatning av bruddstykkene, eller på flukt fra et stadig mer truende indre bilde. Alle malerier er hvite og samtidig opplever man farger.
Som en elv mister den seg selv i underjordisk terreng for senere å komme til syne igjen, båndene som utgjør disse ustabile figurene går under hverandre, og deres utvendige, synlige form på bildets overflate kan forklares kun ved en hemmelig handling på flaten nedenfor.
Nye bilder komponeres uavbrutt på de samme skikkelsene. Skapt av bevegelse i et tenkt rom.
Vekslende kombinasjoner av lys og mørke, lik et sjakkbrett eller ujevne prismeformer som i et isometrisk perspektiv av ruiner eller visjonære byplaner, abstrakt form er både opphav og støtte for et underlig, fabelaktig bilde av dyreliv og menneskeliv.
En eksistens av ingenting annet enn uro og bevegelse fra en eneste, enkel form.
Disse nye arbeidene begynte jeg på 1 nov.2008. De har sitt utgangspunkt i hvit farge og hvitt lys.
Hvit-Farger som belysningsmedium innenfor kunsthistorien, hvitt lys som fysisk og metafysisk fenomen. Maleriene utvikler seg i to retninger, en hvor figurene og narrativerne blir synlige og usynlige, og en annen som er mer ornamental og mystisk.
Blikket glir gjennom serien på søken etter en logisk sammenfatning av bruddstykkene, eller på flukt fra et stadig mer truende indre bilde. Alle malerier er hvite og samtidig opplever man farger.
Som en elv mister den seg selv i underjordisk terreng for senere å komme til syne igjen, båndene som utgjør disse ustabile figurene går under hverandre, og deres utvendige, synlige form på bildets overflate kan forklares kun ved en hemmelig handling på flaten nedenfor.
Nye bilder komponeres uavbrutt på de samme skikkelsene. Skapt av bevegelse i et tenkt rom.
Vekslende kombinasjoner av lys og mørke, lik et sjakkbrett eller ujevne prismeformer som i et isometrisk perspektiv av ruiner eller visjonære byplaner, abstrakt form er både opphav og støtte for et underlig, fabelaktig bilde av dyreliv og menneskeliv.
En eksistens av ingenting annet enn uro og bevegelse fra en eneste, enkel form.